Repülő drónok gyakorlati alkalmazása a villamosiparban

Az Astron Informatikai Kft. egy konzorcium tagjaként részt vett a repülő drónok ütközéselkerülő képességeinek fejlesztésében. Dr. Kovács Attilával, az Astron ügyvezető igazgatójával arról beszélgettünk, hogy milyen gyakorlati felhasználási területei lehetnek ezen drónoknak a villamosiparban.

Általánosságban mit kell tudni a drónokról, és a villamosiparban pontosan milyen területeken bizonyulhatnak hasznosnak?

Kovács Attila: A drónoknak alapvetően két fajtája van, a kopterek és a repülő drónok. A kopterek általában maximum fél órát tudnak levegőben maradni és limitált az irányítási hatótávolságuk, ami azt jelenti, hogy körülbelül néhány száz méteres szakaszt lehet velük berepülni. A koptereket a villamosiparban leginkább állapotfelmérésre lehet használni, hiszen a drón közelről szemügyre tudja venni a feszültség alatt levő távvezetékeket és így meg lehet állapítani, hogy sérült-e a távvezetéki szigetelő lánc, vagy van-e számottevő szennyeződés rajta.

A drónok másik típusa a repülő drón. Ezek már 100-120 km/h sebességgel tudnak repülni, 25 km-es hatótávolsággal rendelkeznek, másfél óráig képesek a levegőben maradni, és gyakorlatilag úgy néznek ki, mint a kisrepülőgépek. A villamosiparban ezek a drónok nagyon hasznosak a közüzemi hálózat földrajzilag kiterjedt komponenseinek bejárásakor, és az állapotfelmérésen túl alkalmasak az üzemhelyreállítás támogatására is. Üzemzavar esetén gyorsan és hatékonyan tudják felderíteni, hogy melyik oszlopokkal van probléma, de alkalmasak arra is, hogy hőkamerával végignézzék a vezetékeket, behatárolva a melegedési pontokat, melyek hibás áramkötésekre utalnak.

Az Astron részvételével megvalósuló projekt pontosan milyen drónokkal foglalkozott?

Kovács Attila: Egy konzorcium tagjaként a repülő drónok ütközéselkerülő képességeinek fejlesztésében vettünk részt. Ezek a drónok egy virtuális pilótafülkéből irányíthatóak. Mi azon dolgoztunk, hogy a drón automatikusan felismerje, ha a látóterébe bekerül egy légi objektum, és ki is tudja kerülni azt. Így akár a virtuális pilótafülke is helyettesíthető lenne, hiszen a drónok önállóan tudnának dönteni arról, hogy merre kanyarodjanak.

Milyen gyakorlati alkalmazása lenne egy ilyen drónnak a villamosiparban?

Kovács Attila: Diagnosztikai célokra mindenképp kiválóan alkalmas, de az üzemzavari állapotfelmérés esetén is hasznos lehet. Fontos feladat a villamosipari szakemberek számára a távvezetékek mentén lévő növényzet megfigyelése, a távvezetéki nyomvonal karbantartása. Gond szokott lenni ugyanis, hogy a vezetékek erdők felett kerülnek elvezetésre, és ahogy a fák nőnek, zárlatot tudnak okozni, ha hozzáérnek a vezetékhez. A drónokkal hatékonyabban lehetne tehát ütemezni a karbantartást és meghatározni, hogy mikor érdemes a fákat visszavágni. Így akár az üzemzavar is könnyebben elkerülhető lenne. De természetesen ezen és a már említett területeken kívül számos egyéb gyakorlati alkalmazása is lehet a drónoknak, melyek köre a jövőben minden bizonnyal bővülni fog.

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.